hier
          Tweede Wereldoorlog
  • De eerste verzetsdaad van Albert Klaasen
    Tekende Albert Klaasen voor de eerste Nederlandse verzetsdaad in WO-II? 
     
  • Iets bijzonders uit Australië van Jan Giezen december 2005
    Utrecht, 9 Juli 1942.
    Mijn eigen lief vrouwtje,
    Het is heden half vier en zo juist heeft men ons bekend gemaakt, dat wij om 6 uur voor onze Hemelsche Rechter moeten verschijnen.
    Ik kreeg nog de gelegenheid om deze brief te schrijven en doe dit derhalve gaarne.
     
  • Das Versprechen- De Belofte  
    Wij schrijven nazomer 1940 en hadden twee Duitse soldaten ingekwartierd.
     
  • Wir Fahren gegen Engeland  
    Dit verhaal gaat over een ontsnappingstocht vanuit Nederland naar Engeland die werd uitgevoerd met behulp van een runabout "Flying Dutchman"een zes meter lange motorboot voorzien van een viercilinder 22 pk Evinrude-buitenboordmotor.  
     
  • Generaal in oorlogstijd - een soldaat doet zijn plicht
    Toen Henri Gerard Winkelman in 1934 na een carrière van ruim veertig jaar als luitenant-generaal de dienst verliet, liet hij een goede naam achter.- Boekbespreking
     
  • De nacht dat de Lek in brand vloog
    In de nacht van 21 op 22 juni 1943 luisterden in het bezette Nederland vele mensen, sommige nog in bed maar nog wakker, of anderen nog laat op, naar het dreunend geluid boven hun hoofden.
     
  • Centraal Station Amsterdam, 7 mei 1945
     
    Een niet zo bekende gebeurtenis, waarbij twee dagen na de bevrijding nog twee Nederlandse militairen door Duitse kogels om het leven komen.
     
  • Portret van Hans de Leeuw - Prinses Irene Brigade 
    "Twee jaar voor de oorlog uitbrak was ik in België werkzaam. Na de Duitse invasie belandde ik na een moeizame vlucht in Engeland, waar ik me prompt aanmeldde voor militaire dienst via de Nederlandse Ambassade in Londen.
     
  • Brigade-herinneringen - door Hans de Leeuw, Kalowria, Canada
    Op aandringen van mijn veeltallig nageslacht hier (18), ben ik eens in de pen of liever achter mijn computer geklommen om iets van mijn prille jeugd, mijn schooien verdere jonge jaren, oorlogservaringen en verdere levensloop te vereeuwigen. Het is een geïllustreerd boekje geworden in de Engelse taal. Ik maakte hierbij volop gebruik van oude dagboekjes en andere documentatie over die tijd vergaard.

     

  • Bevrijding - Herinneringen van een Rodekruisman
    Het verhaal rond "Bevrijdingen" begint in feite op 17 september 1944. Vroeg in de ochtend van deze dag werd hij gewekt door het loeien van de sirenes.  
     
  • Henri Houben als Engelandvaarder-deel:1
    Henri Houben is op 15 december 1938 in dienst getreden als beroepsmilitair bij het Korps Mariniers op het Oostplein te Rotterdam. Hun oefenterrein lag voornamelijk in Crooswijk en op de schietbaan bij Kralingen.
     
  • Henri Houben als Engelandvaarder-deel:2
    Vanaf Pontalier werd getracht de grens te bereiken en op 20 mei 1943 waren zij dicht bij de Zwitserse grens aangekomen en bevonden zij zich in het Jura gebergten.
     
  • Henri Houben als Engelandvaarder-deel:3
    Op 29 mei 1943 vertrokken zij, zonder gids, door de Pyreneeën na vele hachelijke avonturen en het voortdurend gevaar ontdekt te worden door de Franse en Duitse patrouilles moesten zij ook nog rekening houden met de Spaanse Guardia Civil.
     
  • De Hembrug, sabotageavontuur onder water
    Het is september 1944. Spoorwegstaking. De Duitsers die eindelijk beseffen, dat hun Reich ten einde loopt, zijn overal in de weer om alles wat overeind staat, te vernielen.
     
  • Corps Tolken
    In het najaar van 1944 werd een van de merkwaardigste,maar minst bekende onderdelen van de Koninklijke Landmacht in het leven geroepen: Het corps Tolken dat werd opgericht door Z.K.H. prins Bernhard in zijn hoedanigheid van bevelhebber der Nederlandse krijgsmacht.


    7 Terug
          Tweede Wereldoorlog
          Maritiem
  • Klaar tot Pen uit
    Na de warme dag bracht de avond een verkwikkende verkoeling over de onderzeebootbasis Fremantle in Australië.
    Op het dek van het onderzeebootmoederschip HMS Maidstone, stonden die avond twee Nederlandse officieren over de railing geleund met elkaar in gesprek.
     
  • De koude douche  
     
    Ergens in de Golf van Bengalen escorteert een van Hr. Ms. oorlogsschepen een convooi. Het is eind  1942,  'snachts  twee uur.
     
  • Met de Jappen op de hielen op zoek naar de vrijheid  
    In dit artikel verhaalt een officier van het Departement van Marine te Batavia hoe hij in 1942 met enige Marinemannen  op een hulpmijnenveger probeerde uit te wijken naar Australië.
     
  • De kleine zeeoorlog in het kanaal
    Een Nederlandse marine-vlieger kreeg gedurende de oorlogsjaren een opdracht in Nederland uit te voeren. Toen hij terugkwam in Engeland en over zijn niet alledaagse tocht vertelde in gezelschap van verschillende jonge officieren van de motortorpedoboten, kreeg hij de uitnodiging om een tochtje mee te maken.
     
  • De overlevenden van Doorman's vlaggenschip 
    Nadat op 27 Februari 1942, om 23.30 uur, ons vlaggeschip totaal weerloos was geworden, was de eerste zorg van onzen Eskader-commandant, te voorkomen, dat de gewonden aan boord jammerlijk zouden verdrinken nadat de ,,De Ruyter” in de diepte zou verdwijnen.
     
  • MLD in de Tweede Wereldoorlog
    Evenals Engeland en de Verenigde Staten heeft ook Nederland een afzonderlijken Marine Luchtvaartdienst.  Tijdens den oorlog heeft ook de Marine Luchtvaart Dienst zware verliezen geleden en veel van zijn personeel en materieel verloren.
     
  • Gemarineerde kip en Heilige koeien
    De omzwervingen van matroos Frits Moné tijdens W.O.II    
     
  • Patrouilleboot in gevecht - de P 16  
    Een oud en uit de archieven opgedoken verhaal, maar daarom niet minder indrukwekkend om nog eens opnieuwonder de aandacht te brengen om de herinnering aan enkele moedige mensen levend te houden.
     
  • Méditerrannée, zo blauw, zo blauw
    Voor veel Nederlanders vormt de Middellandse Zee een geliefde vakantiebestemming. Toon Hermans schreef er zelfs een lied over: Méditerrannée, zo blauw, zo blauw. Maar onder dat onschuldig ogende wateroppervlak bevindt zich een waar scheepskerkhof.
     
  • Gevecht in de straat van Badung
    Zestig jaar geleden leverden Nederlandse en Amerikaanse schepen kortstondig slag met Japanse oorlogsbodems in de straat van Badung bij Bali.  
     
  • De ondergang van Pieter de Bitter, Gouden Leeuw en Krakatau
    Na de aanval van Japan op 7 december 1941 op Pearl Harbour zou het geen drie maanden duren eer de Japanse oorlogsmachine de Nederlandse marinehaven Soerabaja in het voormalige Nederlands-Indië zou bereiken.
     
  • Een onderscheiding aan boord van een vijandelijk schip  
    Er zijn in het verleden tal van verhalen van daden uit de oorlog beschreven die werden beloond met een onderscheiding.
     
     
  • Het wel en wee met Hr Ms onderzeeboot "0-19"
    3e patrouille vanuit Fremantle, West Australie.
     
  • Kerst in het Jappenkamp
    Jappenkamp langs de aanleg van de Burma-spoorljn 198 KM vanaf Bankok diep in de jungle. Hindato december 1943
     
  • Drie oorlogsjaren aan boord van Hr.Ms. Soemba deel 1
    Hoe ik deze oorlogsjaren samen met Hrms”Soemba” en haar unieke gemengde bemanning (Hollanders,Indische jongens,Indonesiers) beleefde nu ,62 jaar terug in de tijd,kunt U lezen in de hierna volgende terugblik op drie lange oorlogsjaren.
     
  • Drie oorlogsjaren aan boord van Hr.Ms. Soemba deel 2
    Maart 1943- Februari 1944 : De Middellandse Zee,
     
  • Drie oorlogsjaren aan boord van Hr.Ms. Soemba deel 3
    Op de dagen die hierna volgden heeft Hrms “Soemba” nog diverse keren vuursteun verleend en landdoelen gebombardeerd.
     
  • Drie oorlogsjaren aan boord van Hr.Ms. Soemba deel 4
    Eindelijk was het dan zover . In de nacht van 6 Juni 1944 waren we weer op zee en onderweg naar ons operatiegebied nabij Utah Beach, Normandie.
     
  • Begin van de oorlog 10 mei 1940 - Hr.Ms. O-9  
    Het is een genoegen, de schrijver van onderstaand aan u voor te stellen: Willem Verbaan.  Na zijn marine-tijd opgeklommen tot kapitein van de koopvaardij.

     
  • De laatste patrouille van Hr.Ms. O-19
    We hadden nu nog 8 Nederlandse boten hier. De K -14, K -15, Zwaardvis, Tijgerhaai, 0-21, 0-23, 0-24 en wij de 0-19. Op 8 juli,, om ongeveer 4 uur in de morgen, liep de 0-19 met een snelheid van 30 km per uur en 3 uur voor hoog water, op het zich nog onder water bevindende Ladd Reef een rif in de Zuid Chinese zee.
     
  • Ode aan de O-19
    Een gedicht, gemaakt een uur na bovenwater komst tijdens de derde patrouille op de achter kant van een paperback “The postman always rings twice”
     
  • Moedig optreden aan boord Hr.Ms. Tromp
    Dit verhaal werd ontdekt in droge, ambtelijke stukken, die in werkelijkheid toch niet zo droog blijken en die waar het de rapporten over uitgevoerde acties betreft soms aangrijpend zijn, juist door hun soberheid.
     
  • Antiheld vocht tegen wil en dank
    Waar vocht oud-marineman en WOII-veteraan Leo Dijkmans eigenlijk niet? Na een periode in de Oost waar de Japanse kogels en bommen hem om de oren floten, wachtten de strijd in de Middellandse zee en de landing bij Normandie.
     
  • De ondergang van Hr.Ms. Deneb in Straat Doerian
    Hr.Ms. Deneb behoorde tot de groep van voormalige gouvernementsschepen die ter beschikking stond van een commandant maritieme middelen en wel in de Riouw Archipel.
     
  • Onderzeeboot in oorlog
    'Bent u dan ook bij de marine geweest?' 'Nou en of.' 'Oh, waar heeft u op gediend?' 'Op de KXVIII', vertelde Oosterman trots. 'De K18', keek de officier hem niet begrijpend aan, 'nooit van gehoord. Wat is dat voor een boot?'
     
  • Venijnige luizen in Hitlers pels
    Een kleine zestig jaar nadat de Tweede Wereldoorlog, afliep, waarin naast oceanen, met name de Europese kustwateren een heftig strijdtoneel vormden. Voor de Light Coastal Forces van de Britten en de Schnellboote van de Duitsers. Plus twee Nederlandse flottieljes: een met motortorpedoboten en een met motorkanonneerboten.


    7 Terug
 WO-II    Adriaan Kannegieter 
Verhalen uit zijn boek, derde herziene druk 1998
  • De Birma-spoorlijn:   interviews 
    Mitchel en Marten hadden de Tweede Wereldoorlog als onderwerp gekozen en beperkten zich daarbinnen tot de beruchte Birma-spoorlijn, die de Japanners door krijgsgevangenen lieten aanleggen van Birma naar Siam (Thailand).

     
  • a/b Hr.Ms. Sumatra
    Op vrijdag 1 februari 1940 reden we met de trein door een besneeuwd land naar Den Helder. Toen ik de "Sum" aan de kade van de buitenhaven zag liggen, was het eerste waar mijn oog opviel de grote rood, wit, blauwe vlag op de zijwand.
     
  • Van Canada naar Indië
    Op 13 juni 1940 om 8 uur n.m. verlieten we Halifax. We moesten het troepentransportschip de "Lady Drake" escorteren. Er waren Canadese soldaten op dat schip die bestemd waren voor Jamaica.
     
  • Nederlands oost Indië
    In de vroege morgen van woensdag 9 oktober 1940 meerden we of aan de kade van Priok de haven van Batavia (Jakarta).
     
  • a/b Hr.Ms. Pieter de Bitter
    Op 29 november 1941 stapte ik aan boord van deze mijnenveger. Ik had, uiteraard, al gezien, dat de vlag van de divisiecommandant in de mast hing. Dit betekende, dat ik seiner werd op de divisieboot.
     
  • Onder Japanse bezetting
    8 maart 1942. Het was al laat toen ik wakker werd. De baboe had het ontbijt al klaar staan. De kebon (tuinjongen) was niet meer komen opdagen. Ik hoorde met tussenpozen het geratel van rupsbanden en rijdende zware vrachtauto's.
     
  • Krijgsgevangene - het jaarmarktterrein
    Het was 8 mei 1942 toen ik zonder ook maar één schot te hebben gelost, krijgsgevangene werd. Onder geleide van een Japanse soldaat gingen we de trappen van het stadhuis af. 
     
  • Krijgsgevangene - in de Changi area
    Nadat we de stad Singapore achter ons hadden gelaten, stopten we na enige tijd voor de "Changi Jail", een hele grote gevangenis met hoge muren.
     
  • Krijgsgevangene - in de goederentrein
    Begin januari 1943 stond er een stoomlocomotief met 26 gesloten zinken goederenwagons, waarvan I voor hooguit 8 bewakers, op ons te wachten.
     
  • Krijgsgevangene - de Birma spoorlijn
    De spoorlijn moest 414 km lang worden met een hoogteverschil van 300 rn en zou in december 1943 klaar moeten zijn.
     
  • Krijgsgevangene - Kinsayok
    Ook hier weer hetzelfde beeld, een paar vervallen hutten met een paar als skeletten uitziende Engelsen.
     
  • Krijgsgevangene - Takanun
    Ik werd hier ingedeeld in de "plof ploeg". Dit werk was niet tussen en onder bomen. Het was wel weer geluk, dat de regentijd in aantocht was waardoor het bijna altijd bewolkt was en de temperatuur terug liep naar 23 a 27 graden.
     
  • Krijgsgevangene - Non Pladuk II
    Ons kamp was heel groot met een hek er omheen en aan de buitenkant was een diepe sleuf. Het was een "verzamel doorzend" kamp.
     
  • Krijgsgevangene - Hindato
    Dit was een grote wissel/fourageplaats met een groot rangeerterrein. Zowel het krijgsgevangenkamp, als wel het aan de andere kant van de spoorlijn gelegen jappenkamp waren tamelijk groot.
     
  • Krijgsgevangene - Non Pladuk
    Het kon geen toeval zijn, dat ik tussen die duizenden mensen nu juist die ene meneer De Best weer tegenkwam, die juist bezig was een geluksgroepje samen te stellen van potige kerels en gelijk zei: "Jij gaat in ieder geval mee".
     
  • Krijgsgevangene - Kuye
    Het was een klein kamp dat aan de rivier lag. Dat maakte me blij want ik kon weer iedere avond in de rivier gaan liggen om de ellende van die dag weg te laten vloeien. 
     
  • Krijgsgevangene - Houthakkerskamp
    Het was een klein kamp met maar een paar oude barakken. We zaten midden in de jungle, erg ver van de bewoonde wereld.
     
  • Krijgsgevangene - Tamuan
    Toen ik wakker werd leefde ik in een roes. Tussen 2 mannen moest ik mee naar de keuken en kreeg daar bouillon en rijst met groente, vlees en gebakken eieren en ik hoorde alleen maar "drinken, drinken" en daarna "eten, eten" roepen.
     
  • Thuisreis met Hr.Ms. Tromp
    Op 25 januari 1946 liep ik de valreep op. Toen ik op het dek van de Hr.Ms."Tromp" stapte, maakte ik, zoals gebruikelijk staande met mijn gezicht naar het achterschip, de groet voor de vlag. Nog nooit eerder was deze groet zo emotioneel geweest.

          7 Terug

 

           WO-II    Wim BrinksE
          n
Tekeningen en Schetsen Birma Spoorlijn